Elektro.noElektroakademiet: Intern kunnskapsdeling gir økt engasjement for kompetanseheving

Elektroakademiet: Intern kunnskapsdeling gir økt engasjement for kompetanseheving

Elektroakademiet har over 100 kurs hvor flere av kursene er laget av ansatte – for de ansatte. Her deles erfaring og kunnskap gjennom korte og fleksible videokurs.

Tilpasset en hektisk hverdag 

Hans Ole Tustervatn Johansen jobber som serviceelektriker i Elektro Bodø. Han har fått vært med på å skape innhold til Elektroakademiet. 

– Det er viktig at vi lærer av hverandre! Det er mange som sitter på høy kompetanse på forskjellige ting, sier Johansen. Han har jobbet i Elektro siden han begynte der som lærling 2006.

Etter 18 år i bransjen har Johansen mye erfaring. Han har merket at det ofte er de samme spørsmålene som går igjen. 

– Fremfor å prøve å forklare det kjapt over telefon, lager vi heller små kurs på film. Slik kan alle få tilgang til kunnskapen og vi blir helhetlig bedre rustet til å gjennomføre jobben, sier Johansen og legger til: 

– Dessuten er det tidsbesparende på lang sikt, spesielt når man har svart på det samme spørsmålet for 45. gang, ler han.

I tillegg til elektrikerfaget, har rørleggerfaget også egenproduserte kurs. Vegard Mathisen har lang erfaring i Nilsson og startet som rørleggerlærling i 2011. 

– Jeg er utdannet rørlegger, men tar for tiden teknisk fagskole for å videreutdanne meg. Det er veldig spennende og jeg er takknemlig for å ha en arbeidsplass som tilrettelegger for det, forteller Mathisen. 

– Dessuten får jeg jo ta med meg noe av kunnskapen fra skolen inn i Elektroakademiet.

Hans Ole Tustervatn Johansen i Elektro Bodø syns det viktig at man deler kunnskapen man sitter på med hverandre. Foto: Deadline.

Engasjement som styrker læringsmiljøet 

Mathisen har vært med på å planlegge, produsere og redigere flere filmer for rørleggerne i konsernet.

– Jeg merker jo at det er et stadig behov for at Nilsson produserer egne kurs slik at standarden blir så høy som mulig, sier Mathisen. 

– Noe av det beste med å ha tilgang til Elektroakademiet er at man i fellesskap kan øke kompetansen og bli enda bedre. Det setter jeg pris på å få være med på, legger han til. 

– Vi var veldig spente på hvordan Elektroakademiet ville bli mottatt når vi først introduserte det, sier Andreas Melby, direktør for forretningsutvikling og strategi. 

Les også: Lanserer Elektroakademiet for kompetanseheving i bedriftene

– Vi vet jo at mange av våre ansatte liker å være “hands on” fremfor å sitte stille en hel dag på kurs. Det som er gunstig er at kursene kan deles opp i moduler, og derfor ikke trenger å vare en hel dag. Våre digitale kurs kan være så korte som 5-10 minutter! Det gjør det lett tilgjengelig for alle ansatte. Medarbeidere kan like gjerne ta kursene via mobilen, noe som gjør det enkelt også for de som er mye på farten. 

Lysten til å bidra merkes veldig godt hos de ansatte, og Melby fortsetter:

– Det var ingen tvil om at vi måtte kjøpe inn enkelt filmutstyr slik at de som har kunnskap å dele kunne få muligheten til det på et egnet format. Ofte kan en video-opplæring være langt mer effektiv enn å bla i brukerhåndbøker og lignende. Jeg tror vårt strategiske fokus på kompetanseheving og erfaringsdeling er en av våre viktigste konkurransefortrinn, avslutter Melby.