En ekstra innsats for miljø og sosial bærekraft

– Blir vi noen gang “ferdige” med dette da?, svarer direktør for strategi og forretningsutvikling i Elektro AS, Andreas Melby, på spørsmål på hvordan det ligger an med bærekraftsrapporteringen.

– Elektro er en svært givende kunde å jobbe med. Det er gøy å kunne bistå i en prosess som blir førende for en av hjørnesteinsbedriftene i regionen vår, sier Cecilie Kristiansen, Senior Manager i BDO.

Imponert over gode rutiner 

I 2024 ble det klart hvilke krav Stortinget stiller til bærekraftsrapportering. Rapporten skal leveres våren 2026, og mye av forarbeidet er allerede gjort. Sammen med BDO’s lokale kontor i Bodø har Elektro AS gjort både dobbel vesentlighetsanalyse og gapanalyse for å kartlegge sine styrker og svakheter innen bærekraft. 

Les mer om dette her: Elektro AS tar grep om bærekraft

Kristiansen er imponsert over innsatsen Elektro legger inn i bærekraftsarbeidet: 

– Ikke bare er de tidlig ute, men de har også orden på sakene. Gjennom hele prosessen har de vært både profesjonelle og strukturerte. Det er tydelig at de tar dette på alvor og at det er viktig for Elektro som bedrift, ikke bare på grunn av fristen der fremme, forteller Kristiansen.

Cecilie Kristensen, BDO. Foto: Sigrid Synnøve Øberg.

Skal fylle gapene

Ved hjelp av BDO har Elektro avdekket hvilke områder som trenger ekstra innsats, både innenfor miljø og sosial bærekraft. 

– Vi har hatt et ekstra stort fokus på arbeidsmiljø, kultur og mental helse de siste årene, forteller Andreas Melby

Elektro Bodø arrangerte blant annet Drive-in kino sammen med flere lokale aktører. Kinoen var resultatet av et ønske om å tilrettelegge for økt fellesskap, redusere stress, og skape takhøyde i en ellers hektisk hverdag. 

Les også kronikken av HR-leder, Ina Smith Myrmell: Å skape fellesskap i ei krevende tid

– Vi ønsker å bruke arbeidet med rapporteringen som et virkemiddel når vi ser fremover. Og vi kan fortsatt bli enda tydeligere på hva vi legger i vårt strategiske fokusområde rundt dette tema. Arbeidet vi har gjort sammen med BDO hjelper oss med dette, og til å fylle inn “the blanks” i strategien, både på miljø og det sosiale, forklarer han.

Elektro og Nilsson var sponsorer på drive-in kino arrangert i Bodø i 2024. Foto: Deadline.

Bærekraft = Konkurransekraft

Elektro ser på bærekraft som et konkurransefortrinn, både i forhold til hvordan de møter kundens krav og hvordan de skal tiltrekke seg de beste talentene i bransjen. 

– Vi opplever i større grad at våre kunder etterspør informasjon om vårt arbeid innenfor dette tema, sier Melby.

– Vi er åpne om at vi har en vei å gå, som så mange andre, men vi har forpliktet oss til å lære, og hele tiden gjøre det litt bedre i dag, enn vi gjorde det i går. Dette hårete begrepet bærekraft handler ikke bare om miljø. Det handler også om våre ansatte, vår kultur og hvordan vi bidrar til samfunnet. Derfor er dette et viktig fokusområde for oss, avslutter Melby.

Headerbilde: Sigrid Synnøve Øberg.